Wie een huis koopt mag bepaalde kosten terugvragen bij de Belastingdienst. In dit artikel leggen we uit welke aftrekbare kosten je (niet) mag opvoeren bij de koop van een woning en waar je op moet letten.

Aftrekbare kosten en belastingaangifte

Bij je jaarlijkse belastingaangifte mag je bepaalde kosten aftrekken van je inkomsten. Aftrekbare kosten noemen we dat. Hierdoor betaal je onderaan de streep minder belasting en krijg je (in de meeste gevallen) geld terug.

Wanneer je een huis koopt, kun je flink wat geld terug verwachten. Veel van de kosten die je maakt rondom het afsluiten van een hypotheek zijn namelijk aftrekbare kosten. Afhankelijk van je belastingtarief kan dit oplopen tot wel 49,5% belastingteruggaaf! De moeite waard om goed in de gaten te houden dus.

Wat zijn de aftrekbare kosten in 2021?

In het kort zijn alle kosten die je maakt voor het verkrijgen van de financiering van een woning aftrekbaar. Het gaat hierbij dus om het regelen van een hypotheek, niet om het kopen van de daadwerkelijke woning.

Tot de aftrekbare kosten behoren:

  • Kosten voor hypotheekadvies en -bemiddeling
  • Kosten voor het afsluiten van de hypotheek (alleen wanneer je geen gebruik gebruik maakt van een hypotheekadviseur)
  • Hypotheekrente
  • Taxatiekosten
  • Deel van de notariskosten (alleen de hypotheekakte)
  • Kosten voor de aanvraag van NHG
  • Bouwkundige keuring (alleen bij aanvraag NHG en/of als de bank hierom vraagt tbv de financiering)
  • Eventuele boeterente, oversluitkosten of verlengingskosten
  • Eventuele bouwrente bij nieuwbouw (alleen over de periode ná het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst)

Welke niet?

De kosten die je maakt voor de aankoop van de woning mag je niet aftrekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Kosten van een aankoopmakelaar
  • Overdrachtsbelasting
  • Deel van de notariskosten: de leveringsakte
  • Kosten voor opknappen en verbouwen
  • Kosten voor verhuizing en inrichting
  • Eventuele bouwrente bij nieuwbouw (alleen over de periode vóór het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst)

Let op!

Een belangrijke regel is dat je de kosten aftrekt in het jaar dat ze gemaakt zijn. Zelfs als het huis in dat jaar nog niet op jouw naam staat. Je boekt de kosten bij je belastingaangifte dan weg onder een ‘fictieve woning’ en een ‘fictieve schuld’. 

In onderstaand voorbeeld wordt duidelijk wanneer dit voor kan komen:

  • In november 2020 vind je een huis en teken je een voorlopig koopcontract.
  • In december 2020 laat je het huis taxeren en betaal je voor hypotheekadvies.
  • In januari 2021 ga je naar de notaris om het huis op jouw naam te laten zetten.

Je moet dus altijd de kosten opgeven in het jaar dat ze gemaakt zijn, niet waarin je het huis ook daadwerkelijk gekocht hebt en de terugbetaling van je hypotheek van start gaat.

Precies weten waar je aan toe bent?

Het is altijd slim om het rondkrijgen van je hypotheek uit te besteden bij een onafhankelijke adviseur. Zoals Jeroen Hypotheekadvies! Zo weet je zeker dat je de beste hypotheek met de beste voorwaarden voor jouw situatie vindt. Daarnaast adviseren we je welke aftrekbare kosten je mag opvoeren bij de koop van jouw woning.

De belastingaangifte moet je uiteindelijk zelf doen, maar we zullen je zo goed mogelijk instrueren. Wordt het ingewikkelde puzzel? Dan kunnen we je altijd voorstellen aan en goede boekhouder binnen ons netwerk. 

Ben je nog op zoek naar een onafhankelijke hypotheekadviseur? Vraag meteen een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan!